Vierenhalf jaar geleden schreef ik onderstaande tekst. Het was een opdracht uit het werkboek van Startwijzer waarbij ik een ondernemers-coaching traject volgde. De opdracht heette “de droom” en je moest omschrijven hoe je droomleven eruit ziet. Hoe een dag eruit ziet, welk werk je doet, op welke manier je je dag indeelt.
Afgelopen week vond ik deze tekst terug, ik was op aan het ruimen en hij lag, op mooi dik papier gedrukt, tussen een stapel tekeningen. Ik liep naar de bank om het te lezen. En wat leverde dat een hartverwarmend gevoel op toen ik las waar ik 4,5 jaar geleden naartoe wilde en te beseffen dat ik dit leven nu leef. Tot in de kleine details, tot de soort samenwerkingen die ik heb en de auto aan toe.
Het is wederom een bevestiging dat als je een wens uitspreekt je onderbewuste hier naartoe werkt. Het is niet de eerste keer dat mijn leven wendingen maakt die uiteindelijk tot mijn droombestemming leiden. Als ik terug kijk op waar ik geweest ben, wie ik ontmoet heb en wie ik geworden ben kan ik niet anders zeggen dat dit in lijn is met hoe ik het leven en mezelf zie. Ik ben een vrouw geworden waar ik als klein meisje tegen aan zou kijken. Waarvan ik vroeger dacht "Ja zo! Zo wil ik later worden!!!".
"...Het is heerlijk om met deze mensen te werken..."
Ik ben een tekenaar, iemand die het liefst de hele dag aan het kriebelen is op papier en als ik niet weet wat ik moet tekenen dan teken ik iets waarnaar ik verlang. De droomplek voor mijn paard (check), een tiny house op het water (check), mijn auto, zwart als de nacht, stoelverwarming en vintage details waar ik iedere keer als ik mijn auto zie weer verliefd op word (checkerdecheckcheck), zelfs de tekening die ik maakte van mijn volgende huis lijkt als twee druppels water op waar ik nu woon. Inmiddels ben ik alweer van de volgende stek aan het dromen en ik weet dat dit bewaarheid gaat worden, hoe dan ook.
Het creëren van een succesomgeving, of het nu je thuis, je kantoor of je onderneming betreft, start altijd met jouw intrinsieke motivatie; wáárom wil je deze plek creëren? Alles begint met een wens, een droom, een doel, een verlangen en in de eerste fase van het ontwerptraject gaan we deze motivatie onderzoeken. Want pas als we tot de kern van jouw motivatie komen kunnen we deze vertalen naar naar ruimte.
Daarom wil ik weten wat mijn klant drijft, waar hij naartoe wil bewegen, hoe zijn mooiste dag eruit ziet, hoe hij zich wil voelen, hoe hij leeft, wat hem beweegt, waar hij van droomt, waar hij blij van wordt. Ik stuur ze aan op breed denken, op dromen, op voorbij het mogelijke te denken. Dit deel van het traject is het fundament, de basis van de transformatie en hoe meer we dromen en deze wensen uitspreken, hoe beter het ontwerp wordt. Want ik wil niets anders dan dromen vertalen naar vorm, materiaal, ruimtelijke beleving, ik wil niets anders dan dat mijn klant IN zijn droom gaat leven.
"... Een minimalistische stijl, grote gebaren, zichtlijnen en natuurlijke materialen in combinatie met de rauwheid van beton en staal..."
Ik help je, in de voorbereiding van een ontwerptraject, op weg met de inventarisatie van je wens. De vertaalslag naar ruimte, materiaal en vorm gebeurt in de daaropvolgende fases. En wordt gefinetuned totdat het ontwerp in lijn is met die droom. En dan komt het bouwteam, zij gaan het waarmaken. Zodat je uiteindelijk na de realisatie IN je droom kunt stappen.
En daar droomde ik letterlijk over 4,5 jaar geleden. Als je wilt weten hoe een doorsnee werkdag er van mij eruit ziet; onderstaande tekst komt in grote lijnen overeen met hoe een dag uit het leven van ondertekende eruit ziet!
Liefs Niki
Een droom
Ik heb heerlijk geslapen en ik word voor de wekker wakker, ik sta op, maak mijn ontbijt, zet koffie en word in het zonnetje wakker op de bank. Dan ga ik douchen, kleed me aan en maak me op. Klaar voor een nieuwe dag. Ik laat Juntos uit, doe mijn oefeningen en spring achter mijn computer.
Ik heb gisteren goed afgesloten en weet dus waar ik me vandaag mee bezig mag houden. Ik maak een planning, bekijk waar ik het beste mee kan beginnen en start mijn werkzaamheden. Ik open het Indesign document en ga verder aan de presentatie van het interieur project dat ik doe voor Nele.
Nele is al jaren ondernemer en maakt zelf oliën en crèmes voor een heel bewust publiek. De zaken gaan goed en ze gaan het wat serieuzer en groter aanpakken. Ze hebben een pand gehuurd in Alkmaar, een super leuke plek dat ze willen ombouwen tot een plek die het product en de doelgroep reflecteert. Ze gaan rebranden. Ze zijn een paar jaar
geleden begonnen met een simpel logo, nu de zaken zo goed gaan hebben ze hun grafisch vormgever gevraagd om te rebranden en het op een andere boeg te gooien. Na jaren gepionierd te hebben weten ze nu welke kant het bedrijf opgaat en wie ze willen aanspreken. Nele is enorm gedreven, creatief, perfectionistisch, maar ook zakelijk.
Ze weet precies wat ze wil. Nou ja, precies, ze weet wel hoe ze het ongeveer wil, maar hoe het verbeeld wordt weet ze niet. Ze heeft een plaatje in haar hoofd en veel Pins bewaard met referentieprojecten, maar ze wil er ook haar unieke ik aan geven. Haar doel is om met haar bedrijf internationaal te gaan en verschillende winkels op verschillende locaties te openen. Daarom moet er een stijl neergezet worden die tijdloos is en het product en doelgroep reflecteert. Een minimalistische stijl, grote gebaren, zichtlijnen en natuurlijke materialen in combinatie met de rauwheid van beton en staal.
Ik werk samen met de grafisch ontwerper. Er is een kruisbestuiving aan creativiteit en we inspireren elkaar enorm. We werken pragmatisch en plegen goed overleg. Ik ben verantwoordelijk voor het interieur en maak een interieur-ontwerphandboek. Dit en het huisstijlhandboek worden uiteindelijk gedrukt en komt in onze boekenkast te staan.
We worden enorm gewaardeerd door onze opdrachtgever. Het is heerlijk om met deze mensen te werken. Ik kan 100% mezelf zijn en ik word serieus genomen. Ik bereid de presentatie van morgen voor. Ik pleeg de laatste telefoontjes met Marianne. Marianne is Nele's partner en regelt de financiële zaken, communicatie etc. ze begeleidt alle
formele dingen. Nele is de creator en Marianne is de “bedrijfsvrouw”, met haar heb ik het
meeste contact . Ik stuur de laatste stukken op naar de grafisch vormgever. We zetten
een kick-ass presentatie neer. Het is nog maar het schetsontwerp, maar we twijfelen er niet over dat het aan zal slaan.
We hebben van te voren enorm goed geëvalueerd voor wie we het maken, wat de waarden zijn en welke kant het op moet, dus ik ben benieuwd. Ik heb drie opzetten gemaakt. Eigenlijk maakt het me niet zoveel uit welke opzet er uiteindelijk gekozen wordt. De keuze die gemaakt wordt verdiept het concept alleen maar. Leuk, ik heb er zin in om keuzes te maken vanuit een duidelijk plan, vanuit een strategie en dat we elkaar allemaal zo versterken en dat daardoor het merk steeds meer verduidelijkt wordt is
geweldig. Ik hou van elke stap in het proces!
De volgende dag stap ik fris en fruitig in mijn auto. Ik heb afgelopen jaar een Mazda MX5 gekocht en ik ben er zoooo blij mee, het is echt mijn auto en hij rijdt heerlijk. Ik ga op weg naar Alkmaar, de presentatie is op locatie, in het nieuwe pand.
Er staat lekkere koffie klaar, zoals altijd. Het is gewoon gezellig, Vier vrouwen met een missie. Na de presentatie eet ik nog met de grafisch vormgever en ga dan voldaan naar huis.
Juntosje is gisteren en vandaag bij Ed geweest. Morgen wordt voor mij een lekkere uitrust- en opruimdag. Naar het bos, naar Mr. D en thuis wat rommelen. Ik kan mijn social media plan voor volgende week alvast maken. Mijn planning voor volgende week. Misschien dat we vanavond op de boot kunnen eten, het is mooi weer :-) !!!
En dan in het weekend weer verder met de tiny house plannen want dat project wordt ook steeds meer definitief!
Happy!!!!!!!
Comments